Nagelschimmel behandeling

Een schimmelnagel (cq. onychomycose) is een verdikte, verkleurde en brokkelige nagel, veroorzaakt door een schimmelinfectie die in de nagel groeit. Een verdikte brokkelige nagel wordt ook wel een kalknagel genoemd. In de meeste gevallen wordt een kalknagel veroorzaakt door een schimmelinfectie, maar niet altijd. Een verdikte nagel kan ook een groeistoornis zijn, die niet veroorzaakt wordt door schimmel, maar door iets anders, bijvoorbeeld door slechte vaten, door ouderdom, door een huidziekte zoals psoriasis, of zomaar.

Schimmelnagels komen zeer veel voor. In Nederland lijdt naar schatting circa 26% van de bevolking aan een schimmelinfectie aan de nagels. De meeste schimmelnagels (98%) zijn aan de voeten te vinden, schimmelinfecties aan de vingernagels zijn zeldzaam.

Oorzaken

Vermoedelijk raakt eerst de huid besmet met een schimmel, en van daar uit later de nagels. Schimmels zijn overal in de omgeving. Ze maken schimmelsporen. Deze zijn heel klein en verspreiden zich gemakkelijk. De voeten kunnen besmet raken met een schimmel door met blote voeten rond te lopen in kleedkamers, douche ruimten, sportclubs, zwembaden, sauna's, etcetera. De schimmels kunnen zowel de huid als de nagels infecteren. Schimmelsporen kunnen ook in leven blijven in schoenen en van daar uit weer de huid besmetten.

Het valt op dat schimmelnagels vooral bij ouderen voorkomen. Oudere mensen hebben een ongeveer 30x grotere kans om een schimmelnagel te ontwikkelen dan kinderen. Misschien komt dat omdat op oudere leeftijd de nagel minder hard groeit waardoor schimmels makkelijker de kans krijgen om er in te groeien. Mensen met een verminderde weerstand en patiënten met diabetes zijn ook gevoeliger voor het oplopen van een schimmelinfectie.

Hoe kunt u schimmelnagels voorkomen?

Het is een misverstand te denken dat schimmelinfecties ontstaan door slechte hygiëne. Wat kunt u zelf doen om de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden:

• Was uw voeten dagelijks, liefst zonder zeep
  • Droog uw voeten goed af, vooral tussen de tenen
  • Draag sokken van absorberend, natuurlijk materiaal als wol of katoen
  • Vermijd zoveel mogelijk het dragen van synthetische kousen of panty’s
  • Trek elke dag schone sokken aan
  • Draag zoveel mogelijk open schoenen
  • Kies liefst voor schoenen van echt leer
  • Verwissel na het passen van nieuwe schoenen van sokken
  • Wissel regelmatig van schoenen, draag schoenen niet te lang achter elkaar
  • Desinfecteer schoenen en sokken met een schimmelwerend middel
  • Draag altijd slippers in openbare ruimtes als kleedkamers, douches of sauna’s

Behandeling

Een schimmelnagel geneest nooit vanzelf. Wanneer de nagel door schimmel is geïnfecteerd, kan deze infectie zich langzaam uitbreiden.

Bij praktijk van Eeghen kunt u uitstekend terecht om uw nagelschimmel te laten behandelen. Tijdens de behandeling maak ik uw teennagels dunner wat de genezing bevordert. Gebrokkelde schimmelnagels kunnen ook door mij worden gerepareerd met LCN Wilde Pedique.

De behandeling van één schimmelnagel valt onder de medisch pedicurebehandeling van 45 minuten. De behandeling van meerdere schimmelnagels valt onder de medisch pedicurebehandeling EXTRA.

Kijk hier voor de tarieven.

Naast de voorgeschreven middelen moeten alle schoenen aan de binnenkant worden behandeld met een schimmeldodend middel. Uit voorzorg om te voorkomen dat schimmelsporen zich in de schoenen nestelen en zodoende herinfectie veroorzaken.