Ingroeiende nagels

Ingroeiende teennagels (vaak aan de grote teen) zijn een pijnlijke aandoening die zo snel mogelijk moet worden verholpen.

Oorzaken

De grootste risicofactoren voor het ontstaan van ingroeiende teennagels is druk door slecht passende schoenen, het verkeerd - te kort - knippen van nagels en een weke nagelomgeving door veel baden of transpiratie. Door zijwaartse druk van te smalle schoenen dringt de nagelwal over de nagel heen. Bovenwaartse druk door schoenen met te weinig ruimte in hoogte voor de tenen, duwt de nagel dieper in het nagelbed.

Hoe kunt u ingroeiende teennagels voorkomen?

Wanneer u aandacht schenkt aan de volgende punten kunt u deze pijnlijke aandoening voorkomen:

• knip teennagels altijd recht en niet te kort
  • knip nooit hoekjes van de teennagel rond af
  • vijl ook de teennagels netjes glad zoals uw vingernagels
  • draag schoenen die voldoende ruimte bieden aan de tenen, zowel in breedte als in hoogte
  • heeft u teennagels die de neiging hebben aan de zijkanten naar binnen te krullen, laat een pedicure u dan adviseren over de mogelijkheden om de nagelgroei te reguleren

Behandeling

Om pijnlijke ontstekingen ontstekingen te voorkomen is het belangrijk om snel je ingroeiende nagel te laten behandelen. Bij Praktijk van Eeghen kunt u hiervoor uitstekend terecht. De behandeling is doorgaans pijnloos. Met speciale instrumenten zorg ik ervoor dat ervoor dat de nagel optimaal glad wordt gemaakt en eventueel dunner word gefreesd. De nagelwal wordt behandeld en naar behoefte kan de plek druk vrij worden gelegd. Ook zal ik u advies op maat geven hoe dit in de toekomst te voorkomen.

De behandeling van een ingroeiende nagel valt onder de medische pedicure behandeling van 45 minuten. Heeft u meerdere ingroeiende nagels die u wilt laten behandelen dan kan dat met een medisch pedicure behandeling EXTRA van 60 minuten.

Kijk hier voor tarieven.